یکی از عیب هایی که بعد از مدت ها گیر بکس های اتومات به هم میزنند تعویض نکردن دنده یا چشمک زدن چرا D یا بد دنده عوض کردن هست
در خودروی اتوماتیک پروتون جن 2 دیده شد که چراغ D در صفحه آمپر ناگهان شروع به چشمک زدن کرد و این عیب برطرف هم نمیشود چون مشکل فنی است
در این حالت خودرو در یک دنده یعنی دنده 3 قفل میشود
با فشار دادن پدال گاز دنده معکوس نمیکشد
خودرو اصلا دنده عوض نمیکند
کنترل دستی یا حالت های اضافی مثل »L 3 2  یا تیپ ترونیک و غیره غیرفعال میشود
این مشکل زمانی بوجود میاد که خطایی در حافظه ی کنترل کننده ی الکترونیکی خودرو ثبت شده باشه
در این  حالت ممکنه 3 مشکل باشه
1 خودرو زیادی در ترافیک رونده شده و روغن داغ کرده و گیربکس قفل شده که اگر پس از چند ساعت درست نشه در غیر این صورت باید به تعمیر گاه مراجعه کرد
2 مشکل شیر برقی ها یا سونولوئید ها در خود گیربکس هست که در مملکت آباد ما خیلی هم کم هزینه نیست و باید عوض بشن این مشکل زمانی که خودرو زیر دیاگ میره معلوم میشه

3 سیم کشی ها دچار مشکل شدن که احتمالش خیلی کمه اگر دستگاه دیاگ بتونه به گیر بکس وصل بشه پس مشکل سیم کشی هم نیست،حتما قبل از بررسی سیم کشی ها فیوزهارو چک کنید ممکنه با 2 یا 3 هزارتومن مشکل حل بشه و نمایندگی ها بعدش گول سرتون نمالن نمایندگی ها دزدهای قانونی هستن
گیر بکس ها حداقل دوتا ورودی الکترونیکی برای ارسال و دریافت دستور دارند این نمونه فیش ها بزرگتر هستن معمولا کمتر از 6 سوکت ندارند، اگر احیانا مشکلی پیش اومد حتما فیش ها رو امتحان کنید ممکنه یکیش ازجاش در اومده باشه که مسلما اگر اصلیه باشه خودرو روشن نمیشه و همش اخطار گیربکس میده که اخطار گیربکس همون خاموش روشن شدن علامت d هست،اگر روشن شد و راه افتاد و گازنخورد ممکنه اون یکی فیش که مربوط به سونولوئید ها هست قطع شده باشه و خودرو حرکت میکنه اما گاز نمیخوره و انگار توی دنده ی سه ثابت شده
در خودروی خودم همچین مشکلی پیش اومده بود که خودم برطرفش کردم البته باید سیم کشی رو هم کاملا با اهم متر چک کرد که جاییش قطع نشده باشه ممکنه فیش ها هم سر جاشون باشن اما داخل فیش به علت خشک شدن روکش سیم دچار قطعی شده باشه حتما اتصالات رو چک کنید
البته پیشنهاد من اینه که کلا خودرو های اتومات نزدیک ترافیک هم نکنید چون داغ شدن روغن گیربکس خیلی خیلی خیلی خطرناکه و گیربکس رو داغون میکنه

اگر در شیراز هستید پیشنهاد میکنم برای تعمیر گیربکس اتومات حتما به نمایندگی بروید تعمیر کاران گیربکس اتوماتیک در خیابان یقطین یا جاده بوشهر یا هرجای دیگه اصلا سررشته ای در گیربکس اتومات ندارند،به جز نمایندگی پروتون مهندس کریمی
در شیراز یه تعمیرگاه گیربکس اتومات هست که پایین تر از ورودی باغ جنته پیشنهاد میکنم اونجا هم سرنزنید چون مهارتشون در حد تعویض روغن و عیب یابی با دستگاه هست بنده خودم ماشینمو برای تعویض سنسور گیربکس بردم اونجا تنها هنرشون تعویض روغن و فیلتر بود و از تعمیرات معذور شدند
در هر صورت اگر خودروی شما عیبی به هم زد که از تعمیرکاران شیرازی از پسش برنیومدن حتما یه ایمیل بفرستید تا براتون یه تعمیر کار خوب پیدا کنم تضمینی البته بازم نصیحت من اینه که خیلی مواظب خودروهای اتومات باشید
دارندگان خودروهای اتومات توجه کنند وقتی که وارد تعمیرگاهی میشین و عیب رو بهتون نگفتن راهتون کج کنید برید یه تعمیرگاه دیگه حتما باید از عیب مطلع باشید ماشینتونو همینجوری تحویل ندید فکر کنید رفیقتونه یا عاشق چشم و ابروتونه ترجیحا به سه چهار تا تعمیرکار نشون بدید سعی کنید اول اتصالات رو خودتون چک کنید بعد تعمیرگاه اگر که پولتون زیادیه که دیگه یه بحث جداست،مشکل ماشین خودم یکی از سوکت ها در اومده بود تعمیرگاه اول گفت سنسوره سنسور اگر خراب باشه اصلا خودرو حرکت نمیکنه مطمئن باشید
درمورد تعویض روغن و فیلتر هم که در سایت ها چپ  وراست درموردش بحث میشه خیلی توجه نکنید روغن گیربکس رو فقط احتیاط کنید کهنه نشه و کم نشه کوچکترین روغن ریزی هارو برطرف کنید که برای اتومات ها خطرناکه
بدرود
keyhanava071@hotmail.com